Into the Wild: Orca, Dolphins and Black Bears

Vancouver Island: 1 – 9 sept 2015

Verenigde Staten, Los Angeles 31 augustus 2015

Vancouver Island 2
Het is weer zo ver. We hebben 3 maanden vrij, dus: Time to travel. Hanni (Mam Kieke) komt gezellig koffie drinken en ons uitzwaaien op Schiphol voor we aan ons 2de rondje om de wereld beginnen. Deze keer is het voor ons ook een uitdaging om op pad te gaan met alleen het wereldticket op zak en een afspraak in Tonga met de bultruggen.
De gezondheid van de ouders van Eef laat te wensen over en we zijn niet zoals anders voorbereid op deze reis door de afgelopen weken van zorgen om het thuisfront. We hebben 3 dagen voor vetrekdatum de knoop doorgehakt om überhaupt te gaan.

We roepen altijd zo hard dat we alleen elkaar, een tandenborstel en lenzen nodig hebben, nou dat gaan we dan nu uitproberen.

We hebben een overnachting in Los Angels voor we doorvliegen naar Vancouver.
De jetlag (9 uur tijdsverschil) heeft ook zo z’n voordelen en om 7:00 ’s ochtends maken we een wandeling over Venice Beach. De golfsurfers zijn ook al wakker en stoeien lekker met de golven en wij hebben een soort van Bay Watch déjà vu. Het is even aanpassen aan de ontbijt cultuur hier. Halve liters koffie en 5 pannenkoeken …. Dus we zijn gelijk in de ‘share mode’, aangezien we al misselijk worden bij het idee.

Canada, Vancouver Island, Vancouver en Victoria 1 – 4 september 2015

We vliegen van Los Angeles naar Vancouver. Vanuit het vliegtuig zijn de “Wildfires” en de ravage, die ze aanrichten in Californië, goed te zien. Eindeloze stukken zwart geblakerd land en heel veel rook ontwikkeling waar het nog brandt.
Vancouver heeft één van de meest mooie droge zomers gehad dit jaar. Maar helaas aan alles komt een einde en het giet pijpenstelen, als wij voet op Canadese bodem zetten.

De taxi drop ons bij Cambi Guesthouse en tja en dan ben je er ineens.

De Lonely planet wordt van voor naar achter bestudeerd en de computer draai overuren. Tips van andere reizigers worden uitgeplozen en op valreep kunnen we nog wat wildlife tourtjes op de bluf reserveren voor op Vancouver Island. Je moet toch wat om niet naast het (zalm)net te vissen. Ook moeten we nog bekijken hoe we op Vancouver Island komen…

Al vroeg zijn we bepakt en bezakt op weg naar het busstation. Helaas, alles is geautomatiseerd en we kunnen daar geen kaartje meer krijgen voor de Pacific Coach naar Victoria, waar we op de valreep voor vanavond nog een autootje hebben weten te huren. We zouden helemaal downtown moeten voor het bemande bus-depot. De Starbucks met gratis wifi brengt uitkomst. Een bus boeken online lukt ook niet meer zo vlak voor vertrek. Maar waar zouden we zijn zonder internet?! Via skype bellen we de busmaatschappij, we betalen per creditcard et voilà daar heb je zo 2 bus- en boottickets in je mailbox zitten. Een half uur later worden opgepikt vlakbij de Starbucks en dan zijn we eindelijk “on the road”.

IMG_6760On the Road

Met de bus naar Tsawwassen, dan de ferry naar Swart Bay en met de bus naar Victoria. De trip verloopt volgens plan en ook de auto kunnen we zo meenemen. Nog even wennen zo zigzag door de stad met een automaat. Nu nog een slaapplek voor de nacht. Een hip kleurrijk gepimped motel langs de weg valt op. Gelukkig hebben ze nog een plekje beschikbaar. Na een blik in onze kamer, weersverwachting en dat we overvallen worden door onze moeheid besluiten we gelijk maar 2 nachtjes bij te boeken. Zo kunnen we even uitrusten en in de reisflow komen …

Hotel Zed heeft 2 oude Volkswagen T-ééntjes, die je gratis op en neer naar stad brengen. We zijn gelijk verkocht. Met het leuk gestijlde busjes zijn wij ineens zelf de toeristische attractie als we de stad inrijden. We laten ons afzetten bij de Inner Harbor. Dat niet alleen een haven voor bootjes is maar ook een luchthaven voor de kleine watervliegtuigjes, die hier af en aan vliegen.

IMG_6845Inner Habor

De lucht is nog grijs en grauw, en wij besluiten een bezoek te brengen aan het Royal BC Museum. De prachtigste totempalen en de geschiedenis van de ‘first natives’ zijn er te bewonderen. De verschillende beelden waaruit een totempaal bestaat, hebben allemaal een eigen betekenis. Bijvoorbeeld de orka, waar wij ons wel mee konden identificeren: Orka = traveller.

Orca are free spirits. They are the masters of their own adventures and navigate life with their hearts.

Daarna wandelen naar de Fishermans Wharf, kunstzinnige drijvende straatjes met een paar gezellige eettentjes en met 2 zeehondjes als huisdieren. Terwijl de watervliegtuigjes de achtertuin hier als landingsbaan gebruiken.
Door de stad wandelen we terug via Chinatown en worden we opgepikt door het Volkswagen busje.

De volgende dag gaan we met Eagle Wings op een whale watch tripje richting San Juan eiland waar je resident Orka’s hebt van de J, K en L groep. Eerst zien we heel veel zeeleeuwen, die op Race Rocks wonen, een klein vuurtoren eiland. Twee bultrug walvissen zwaaien ons uit met hun staart voor ze de diepte in verdwijnen. Bij San Juan eiland spotten we al snel een aantal orka’s. Totaal een stuk of 8, maar vrij ver van de boot vandaan. Vooral de drie mannetjes met een rugvin van zo’n 2 meter die door het wateroppervlakte snijdt zijn van een afstandje vrij goed te volgen. De orka’s kruisen vooral wat op en neer langs de kust. Geen spectaculaire breaches (sprongen) of spyhops …

DSC08010Navy Seals

IMG_6887kopieOrca male

Na een heerlijke ochtend op het water gaan we terug naar ons gezellige hotelletje om nieuwe plannen te maken voor morgen.

Canada, Campbell River 5 – 7 september 2015

Campbell River wordt onze volgend bestemming. We maken een koffiestop in Duncan, de totempalen hoofdstad. We strekken even onze benen en wandelen langs de verschillende totempalen met uitleg, die verspreid staan in het dorpje.

DSC08320Eagle on the top

Naamloos-1Face

In Campbell River slapen we in de Riversite Inn. We moeten even slikken als we aankomen op een parkeerplaats met drankwinkel en een afschuwelijk ogende lodge. Dit is niet helemaal wat wij bedacht hadden. Toch gaan we even polshoogte nemen, …. terwijl we op het punt staan om om te draaien. De andere kant ziet er een stuk aangenamer uit en heeft een prachtige ligging aan de rivier, waar zeehondjes spelen, een bald Eagle in de bomen zit en zalmen in het water zwemmen. De kamers zijn helemaal prima alleen de buitenkant ziet er wat oudbollig en niet optimaal onderhouden uit…. Dus we blijven en halen bij de buurvrouw (drankwinkel) een beregoed wijntje van Vancouver Island voor op de veranda met uitzicht op de rivier.

We hebben een tip gekregen om Nick te benaderen van Whales en Bear Excursions voor een wildlife trip. Via skype krijgen we hem ’s avonds na een aantal pogingen eindelijk te pakken en we kunnen morgen met hem op trip. We moeten ons melden bij de haven de de volgende ochtend. Nick komt aan in een grote jeep met trailer en boot, die hij zo van de ramp af rijdt. Hupsakee klaar voor vertrek. We blijken de enige te zijn en we hebben zowaar een privé trip. Yukon de Husky gaat ook mee en speelt voor boegbeeld en is captain Whale watcher voor vandaag.

IMG_7009Captain Whale watcher

Al gauw vinden we 3 orka families bij elkaar, die zich prima samen vermaken. We bevinden ons midden in de orkasoep. Het bijna windstil. Zo nu en dan breken de rugvinnen het wateroppervlak en horen we het fantastische geluid van de blows links en rechts naast de boot. Een aantal keer zien we een spyhop.

IMG_7045Spy Hop

De kleinste telg van de familie dartelt lekker om de groep, op z’n rug, staart klappen en mini breaches. Yukon weet steeds precies waar de orka’s zijn als ze onder de boot door duiken. Dus je hoeft alleen Yukon te volgen als hij enthousiast door de boot op en neer scheurt om te weten waar de orka’s zijn. Tombo een gehandicapte mannetjes orka is Yukons beste vriend en ze hebben een speciale band. Tombo komt Yukon altijd even gedag zeggen. We schrikken ons een ongeluk als Tombo 10 cm voor de boot ineens uit het niets oppopt. Yukon gaat helemaal uit zijn plaat en Tombo draai op z’n zij en de twee maken oogcontact. Nick moet Yukon tegenhouden voor een gezellig watertrappel momentje, als hij probeert achter Tombo aan te duiken. Wat een bijzondere interactie tussen 2 verschillende dieren!
De rest van de dag blijven we in de buurt van de groep orka’s en varen met ze mee door de baai.

Aan het einde van de dag spotten we een groep dolfijnen, die niets vermoedend richting de orka’s cruisen. We zien de orka’s opsplitsen voor de jacht. Helaas verstoort een niets vermoedende visser het hele tafereel omdat ze er dwars doorheen varen met hoge snelheid. De dolfijnen buigen af en de orka’s komen boven, waarna de dolfijnen er als een zotje vandoor gaan. De orka’s zetten een achtervolging met hinderlaag in. Maar gelukkig voor de dolfijnen, worden ze geen Happy meal voor de orka’s. Helaas voor ons geen spectaculaire dolfijnen pingpong op hoog niveau. Een heerlijke dag op het water met een knipoog van boven.

IMG_7052Op volle snelheid

De volgende dag is het helemaal dicht getrokken. We gaan een kijkje nemen bij de zalm hatchery. Het schijnt dat daar een aantal zwarte beren zich ontpopt hebben tot ware zalmseriemoordenaars. De plaats van delict willen we natuurlijk met eigen ogen zien. De Quinsam River ligt helemaal vol met spartelende zalm wachtend op de dood. Ofwel om vermoord te worden of na het kuitschieten te sterven op hun geboorteplek…

DCIM100GOPROZalm in de Rivier

Als we aankomen staat er een beer helemaal uit zijn dak te gaan en vist de ene naar de andere ongelukkige zalm uit de stroomversnelling. Zo nu en dan is ook een verdwaalde forel de pineut. De beer is vooral op zoek naar de vrouwtjes zalm met haar kuit. Menig zalm gaat aan flarden, maar na een paar happen plonzen de restjes terug in het water en stromen richting de meeuwen, die zich gedragen als aasgieren. Er komen nog een beer tevoorschijn. Echt een luie grote beer, die zich vooral tegoed doet aan de kadavers, die hij van de bodem vist. De kleine seriemoordenaar houdt het tijdelijk voor gezien. Bang dat hij zijn gevangen portie af moet staan aan zijn grotere soortgenoot. Wij vermaken ons prima met de beren zo nu en dan op 10 meter afstand als ze vlakbij ons nog een zalmpje proberen te vangen. Het levert voor ons misdaadverslaggevers voor een dag, mooie plaatjes op.

IMG_7114Misdaadverslaggever

DSC09426Catch of the day

Canada, Tofino 8 – 9 september 2015

Tijd om te verkassen. We rijden helemaal tot Tofino. Eigenlijk stond dat voor Campbell River op het programma, maar alles was volgeboekt omdat het een lang weekend vrij was in verband met labour day. We hebben een heerlijk plekje gevonden in Pacific Rim NP in de Ecolodge midden in het bos. Tofino is een hip surf stadje met een heerlijk strand. Er is een dikke zeemist binnen komen drijven dus we zien geen hand voor ogen en we zoeken wat plaats delict foto’s inclusief verdachte uit.
We hebben een berentour geregeld voor de volgende middag. De mist trek langzaam op als we het stadje verkennen. Eén voor één komen de eilanden in de baai tevoorschijn en krijg Tofino een nieuwe dimensie. Met een klein bootje gaan we op pad tussen de eilanden als het laag water is. De beren struinen dan de kustlijn af voor hun dagelijkse seafootplatter. We spotten een mannetjes beer, die steen voor steen omkeert op zoek naar een lekker eiwitrijkhapje. Na ons spectaculaire beren moment bij Campbell River zijn we verwend geraakt …. Aangezien daar de beren zo dichtbij komen terwijl je gewoon rustig kunt blijven zitten. Hier zit er minstens 50 meter tussen. We spotten 4 beren. De terugweg is prachtig, de zon gaan langzaam onder en de zeemist komt tussen de eilanden door de inlet indrijven. Het levert mystieke foto’s op. Voor we het door hebben zitten we er weer midden in en zien geen hand voor ogen.

DSC09591Langs de kustlijn

DSC09720Eiland in de mist

7 Comments on “Into the Wild: Orca, Dolphins and Black Bears

1. meiden, wat een geweldige mooie en prachtige avonturen weer zeg! En dan die foto’s….adembenemend mooi. xx

2. Ha lieve Eef en Kieke,

Wat gaaf allemaal!! Alweer. 2005 dat wij daar geweest zijn.
    Super mooie plaatjes; complimenten.
    Geniet ervan!

Groetjes Lotte

3. Nou nou, dit is me het tochtje weer wel.
    Wat weer een prachtige platen.
    Jullie weten toch altijd weer de beste plekken te vinden.

Hebben net jullie voorproefje gezien van het zwemmen met de bultruggen.
    Dat belooft weer wat!!!

Wat hebben jullie toch een mooie website.
    Willen jullie stoppen ons zo jaloers te maken?

4. Hele mooie foto’s, wij waren ook op Vancouver Island en zelfs samen met jullie een hele gave tocht gemaakt vanuit telegraph cove. De orca’s, walvissen, zeeleeuwen en amerikaanse visarenden, waren zo gaaf om te zien. Het allermooiste waren toch wel de zwarte beren die zalmen aan het vangen waren!